fredag 25 november 2011

"ju"

Jag hade egentligen tänkt att inleda det här inlägget med att beskriva ordklass etc för ordet "ju" men jag kommer allt till korta där, jag har ingen aning... Hur som helst är det ett ord som jag ser rödare och rödare för varje gång jag ser det användas. På något sätt är det ett ord som bekräftar att något är en otvivelaktig sanning, vilket stör mig å det bestämdaste! I den mån det verkligen finns otvivelaktiga sanningar så är de i vart fall mycket sällsynta (en paradox?) och att använda ordet för att styrka sin egen uppfattning är enligt min åsikt enbart provocerande! Det visar på att man inte är öppen för andras tolkningar och i slutändan har en väldigt arrogant inställning till andra människor.

Jag skulle, i den här texten kunnat förstärka min argumentering med "ju" i nästan varje mening, men jag har undvikit det och det går alldeles utmärkt. "Ju" är ett särdeles onödigt och överanvänt ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar